Merverdi i relasjonskunnskap

Hedemarken Regnskap
Daglig leder og aut.regnskapsfører Trond Brenden (t.v) og aut.regnskapsfører og takstmann Jens Niebuhr.

For Jens Niebuhr, Autorisert regnskapsfører og takstmann i Vekstra Hedemarken Regnskap, betyr en nær kunderelasjon at han kan gi bedre råd og veiledning. Noe som kan føre til en svært positiv effekt på bunnlinja hos kunden.

Vi treffer Jens Niebuhr samt Autorisert regnskapsfører og daglig leder Trond Brenden på stand i anledning Blæstaddagene, et arrangement i regi av flere aktører, deriblant Vekstra Hedemarken Regnskap, Hedmark Bondelag og Høgskolen i Hedmark.  Flere har vært innom allerede og praten har gått ivrig. Driftsplanlegging, taksering, eiendomsoverdragelse, moms og skatt. Sola skinner, temaene er mange og regelverket komplisert.

Gir mer verdi
Jens Niebuhr opplever ofte at yrkesprofilen som regnskapsfører inneholder en ekstra dimensjon, en side som kan gi merverdi både for ham selv som fagperson og for kundens opplevelse:
– Kommunikasjon er utrolig viktig. Ikke bare om det rent regnskapstekniske, men som mennesker imellom. Om hverdagen og livet ellers. Det gir en form for innlevelse og i mange tilfeller en helhetlig kompetanse om hva kundene bruker tiden og tankene sine på, sier Niebuhr. – Noen ganger kan det være en lettelse å ha en regnskapsfører som sier: «Det går bra» eller «Du er på rett vei nå».

– For gründere og bedrifter i etableringsfasen, der hverdagen er både tøff og krevende, er det avgjørende å ha en fornuftens og positivitetens stemme i en regnskapsfører som vet hva som kreves og hva som er normalt, legger Trond Brenden til.

«For å være proaktiv trenger vi nemlig både fakta på bordet og tid til å gjennomgå dem.»

Tillit gir proaktivitet
Niebuhr er også opptatt av tillit mellom kunde og regnskapsfører. – Tillit til at hvis vi som regnskapskontor får innsyn i helheten, får vurdere drift og analysere alle perspektiver, i flere tilfeller kan spare kunden for titusenvis av kroner. Og unødige bekymringer.
Han påpeker: – Å investere i en vurdering og en analyse kan for flere være utrolig innbringende, men da bør vi bli invitert inn. For å være proaktiv trenger vi nemlig både fakta på bordet og tid til å gjennomgå dem. I de situasjonene der vi har fått muligheten til dette, er vi nesten alltid i stand til å forutse hvilke spørsmål og problemstillinger som kan være aktuelle i et fremtidsperspektiv. Og dermed også spare kunden for både bekymringer og bortkastet tid. Tid som man kan bruke på andre ting, på fritid og familie, smiler han.